Zen Pinball: Sorcerer’s Lair

Dit is de flippertafel waarmee mijn liefde voor de Zen pinball tafels gestart is. Sorcerer’s Lair doet me veel denken qua atmosfeer en gameplay aan Bally’s flippertafel van The Addam’s Family. Het flippergenre kent een hernieuwd succes sinds een paar jaar op videogame platformen. Ze hebben altijd al wel bestaan, de virtuele tegenpolen van echte flipperkasten. Denk maar terug aan Pinball Dreams en Fantasies op Amiga, Revenge of the Gator op de klassieke Gameboy, Devil’s Crush op Megadrive, de lijst is eindeloos. Elke console heeft wel zijn eigen flippersimulatie voortgebracht. Sommige waren fantasierijk, anderen probeerden dan weer zo veel mogelijk de realiteit na te bootsen. Nu dat videogaming systemen krachtiger dan ooit zijn, zien we de laatste jaren een werkelijke renaissance van het genre en twee bedrijven nemen daarin het voortouw: Zen Studio’s en Farsight Studio’s. Elke developer probeert het op een andere manier. Farsight bracht met “The Pinball Arcade” een platform uit waarop ze digitale kopieën van werkelijk bestaande flippers op het gamend publiek loslaten. Zen Studio’s daarentegen neemt iets meer vrijheden in zijn aanpak. Alle tafels die zij ontwikkelen zijn nieuwe originele creaties en de meeste hiervan balanceren op het slappe koord tussen wat fysiek mogelijk zou zijn met een echte flipper en meer cartooneske elementen. Pas op, ik zou niet steevast durven stellen dat hun tafels niet realiseerbaar zijn in real life, de meeste van hun tafels kunnen wel overgezet worden, maar de hoeveelheid special effects en opties die ze in games steken zouden zorgen voor te dure complexe flipperkasten. Het komt steeds op hetzelfde neer voor de Zen flipperkasten, een stevige mix tussen real life physics en gameplay gepaard met iets meer fantasierijke elementen zoals videogame personnages die rondlopen op het speelterrein.

Sorcerers Lair 01

Sorcerer’s Lair is een mooi voorbeeld van Zen’s production standaarden. In deze tafel is ga je op avontuur samen met Jake en Amanda en het vriendelijke spook Whisper met als hoofddoel om een kwaadaardige tovenaar het hoekje om te helpen. De muziek is betoverend en de geluidselementen zorgen voor een heerlijke immersieve ervaring. De tovenaar spreekt je regelmatig aan, Whisper tracht je te helpen en Jake en Amanda vertellen je regelmatig wat er aan het gebeuren is. Na een tijdje begin je te begrijpen hoe de onderliggende goals dienen ingevuld te worden en dan begint de tafel nog veel leuker te worden. Je baant je een weg tussen obstakels, bonus tafels waarin je het moet opnemen tegen vervaarlijke spinnen of zelfs doolhoven waar je jouw bal dient door te leiden. Uiteraard kom je onderweg de klassiekers tegen zoals de extra ball en multiball, de multipliers die je score gaan verdubbelen en andere klassiekers van het flippergenre. Tijdens dit avontuur wordt het je doel om magische kristallen te verzamelen door bepaalde missies tot een goed einde te brengen. Eenmaal je alle missies hebt doorlopen, telt het spel je aantal kristallen en vermenigvuldigen ze dat aantal met de score die je behaalt in een finaal event, het zogenaamde Midnight Madness. Gedurende dit event gaat de tafel helemaal los met de special effects, spoken verschijnen overal, de tovenaar schreeuwt het uit van woede en een multiball zorgt voor de nodige gekheid. Uiteraard, hoe meer kristallen je tegen dan hebt, hoe hoger je score. Na dit event, reset de tafel terug en kan je alle missies opnieuw doorlopen terwijl je score behouden blijft.

Uitgespeeld 24/03/2014

Alle achievements behaald
Score a 6-way combo
Defeat all 10 spiders in the arachnid attack cellar mode within 20 seconds
Complete the final mission: Midnight Madness!
Score: 371.393.892

Foto’s van het spel:

Sorcerers Lair 02 Sorcerers Lair 03 Sorcerers Lair 04 Sorcerers Lair 05

Comments are closed.