Uncharted IV CE

Deze Thief’s End zou de zwanenzang moeten gaan worden van de Uncharted franchise. Na 3 episodes op de Playstation 3 en 1 episode op Sony’s draagbare Vita voert Naughty Dog nog één laatste keer Nathan Drake op om een einde te breien aan het avontuur. De Playstation 4 kon niet achterblijven om nog een episode te brengen van de meest succesvolle Sony franchise. Ik heb de 4 vorige games allemaal gespeeld en stond persoonlijk niet echt meer te springen om ook deze game in huis te halen. Mijn echtgenote is echter een grote fan van Drake’s avonturen dus de game ging zowiezo aan onze collectie toegevoegd worden. Nadat zij het spel uitgespeeld heeft ben ik er nu ook doorgegaan. Voor diegenen die het zich afvragen, wat brengt dit vierde deel qua nieuwigheden? Als je naar de formule gaat kijken: niet veel nieuws. Alle gameplay elementen die we kenden van de vorige afleveringen zijn ook hier aanwezig. Wederom bestaat de ervaring uit de afwisseling tussen klimsecties en shootingscenes. Beide gameplayfases zijn hier op hun best. Na 4 episodes valt het op dat Naughty Dog deze zaken echt wel goed onder de knie heeft.

Uncharted™ 4: A Thief’s End_20161013215317

Nathan Drake beweegt vlot en voert zonder krimpen uit wat je van hem verwacht. Hier en daar zien we ook een paar aanvullingen aan het gekende recept zoals de mogelijkheid om met een lasso zich over gapende dieptes te slingeren of een ijzeren pin die het mogelijk maakt om het klimmen iets meer diepgang te geven. De klimmechaniek is in deze game trouwens nog heel wat soepeler dan in de vorige episodes. Dit viel me echt wel op. Het is frappant hoe vlot je kan kiezen welke richels Nathan kan vastpakken en welke niet. Het geheel voelt gewoon heel natuurlijk en bevredigend aan. De shootersequenties hebben ook een flinke upgrade gekregen in de vorm van een stealth alternatief. Waar je vroeger nagenoeg altijd verplicht was tot rechttoe rechtaan te gaan knallen, kan je in Thief’s End opteren om de vijanden te ontwijken. Zolang ze je niet merken, blijft het rustig in het level en zullen de vijanden hun patrouilles rustig afwerken. Je beweegt Nathan van schuilplek tot schuilplek en kan hier en daar een vijand geruisloos de nek omdraaien. Het dient gezegd, ik verkies deze methode zeker boven de shootergameplay die me moeilijker ligt. Het mikken met de controller gaat me in Uncharted niet altijd even goed af.

Uncharted™ 4: A Thief’s End_20161010211409

De grootste evolutie ligt volgens mij in de grafische upgrade alsook de integratie van verhaal en gameplay. Uncharted was altijd al gekend om op dit vlak een blockbuster franchise te zijn en spectaculaire scenes aaneen te rijgen. De vierde episode is niet anders. Ik heb me meer dan eens vergaapt aan de decors die deze game uit mijn PS4 wist te persen. Dit is zonder twijfel de mooiste game van de PS4 en ik zouz elf durven stellen dat deze game weet te wedijveren met de mooiste games op PC. Naughty Dog heeft puik werk afgeleverd. De decors zijn gevarieerd en stuk voor stuk adembenemend mooi. Nathan reist wederom heel wat af gaande van afrikaanse savanne tot tropische stadjes, verlaten pirateneilanden, high society feestjes, ruwe Schotse kliffen en ga zo maar door. Stuk voor stuk pareltjes. Niet alleen zijn de omgevingen prachtig maar Naughty Dog weet er dan ook nog een boel aan licht en particle effecten op los te laten waardoor zelf de meest eenvoudige kerker een fantastische ervaring geeft. Voeg daarbij de gekende setpieces zoals we ondertussen van Naughty Dog kennen en je hebt een blockbuster die nooit stilvalt. De vertrouwde “oh no no no no!” momenten waarbij Nathan op het nippertje in leven weet te blijven zijn wederom veelvuldig aanwezig. Je hebt het allemaal wel al een keer meegemaakt maar toch blijven ze geweldig. Een brug die het begeeft terwijl je er met je jeep over rijdt waarna je dan met jeep en al in een wild kolkende rivier terecht komt, een gebouw dat instort/kantelt waardoor je vliegensvlug een weg dient te banen, een gigantische klok die op je knikker dreigt te vallen, het stopt gewoonweg niet. Dat maakt ook wel dat je ergens een zeker blasé gevoel krijgt als je de vorige games in deze serie gespeeld hebt. Je voelt de momenten zo aankomen en ze verrassen zelden of nooit.

Uncharted™ 4: A Thief’s End_20161014233110

Wat me wel wist te verrassen was de manier waarop het, vrij eenvoudige, verhaal uitgewerkt was. Deze 4de episode moet duidelijk meer achtergrond brengen en je krijgt heel wat meer verhaal mee. Zo speel je scenes in het verleden van Drake als hij nog maar een kiddo was, maar je ziet Drake ook in zijn privé leven als getrouwde man. De interactie met zijn echtgenote Helena en de kleine gebaren en gelaatsuitdrukkingen zijn wat mij betreft nog het beste dat deze game te bieden heeft. Je voelt heel hard mee met deze personnages. De kleine trekjes maar tevens de stiltes tussen de personnages vertellen zoveel meer dan een lange dialoog. Dit zijn mensen van vlees en bloed en ongeacht de absurde avonturen waarin ze belanden, je blijft op een persoonlijk level verbonden met hen. Wat mij betreft een mooie afsluiter van de Uncharted reeks!

Uitgespeeld op 15/10/2016

16% trophies behaald
Find a treasure
Find a journal entry
Find a journal note
Defeat 20 enemies with headshots
Defeat 50 enemies with headshots
Stealth take-down 5 enemies
Stealth take-down 30 enemies
Perform 10 combo buddy takedowns
Pull 20 enemies over when hanging from a ledge
Complete the game in moderate mode
Complete the game in light mode
Complete the game in explorer mode

Foto’s van het spel:
Uncharted 4 00 Uncharted 4 01 Uncharted 4 02 Uncharted 4 13 Uncharted 4 12 Uncharted 4 11 Uncharted 4 10 Uncharted 4 09 Uncharted 4 08 Uncharted 4 07 Uncharted 4 06 Uncharted 4 05 Uncharted 4 04 Uncharted 4 03

Comments are closed.