The Witness

7 lange jaren na Braid is Jonathan Blow hier met zijn nieuwste game, The Witness. Het is een pareltje geworden. The Witness is huzarenstukje, elk hoekje en kantje van de gamewereld is heel doordacht behandeld. Als je aan de game nog maar net begint kan je onmogelijk vatten hoezeer de developer ingenieus met zijn creatie is omgesprongen. Het is maar na het doorploeteren van tientallen, zoniet honderden puzzels dat het besef je begint te dagen, Jonathan Blow begrijpt heel goed hoe je denkproces verloopt. Hij speelt er mee. Hij stuurt je bewust een bepaalde richting uit zodat je fouten maakt. Fouten waar je dan lessen uit trekt om andere puzzels beter te begrijpen. Hoewel de spelwereld vrij eclectisch is zijn de puzzels steeds gebaseerd op hetzelfde stramien: een enkelvoudige doorlopende lijn trekken van één punt van een doolhof naar een ander punt.

the-witness-01

Bij de start van The Witness verloopt dit uiterst vlot en zonder noemenswaardige obstakels. Je leidt de lijn vlotjes langsheen bochten, ontwijkt doodlopende vakken en lost de puzzels snel op. Echter na een half uurtje spelen kom je al snel de eerste vraagstukken tegen waarop je niet direct een antwoord weet. Je ontdekt vreemde symbolen op de doolhoven en hoewel de weg wijd open ligt om de lijn te trekken naar het eindpunt aanvaardt het spel toch je oplossing niet. Je begrijpt dat de symbolen een bepaalde logica van je vereisen zodat je de lijn exact volgens die logica wederom naar het eindpunt trekt. Probleem is natuurlijk, welke logica? The Witness kent immers een tutorial en legt je ook niets uit. Na wat hopeloos proberen geef je het uiteindelijk op om dit eerste struikelblok op te lossen en bij gebrek aan een beter alternatief trek je er op uit in deze open wereld. Het spel laat je los op een eiland dat bestaat uit zeer uiteenlopende omgevingen. Zo heb je een woestijn, een boomgaard, een zentempel, een berg, moerassen, een dorpje, een bos en nog wat leuke landschappen. Tijdens je avontuur kom je geen levende ziel tegen, overal heerst stiltje, nergens wordt iets uitgelegd. Na een tijdje begin je verbanden te leggen.

the-witness-05

Die mysterieuze symbolen uit een vorige puzzel krijgen logica dankzij een puzzel die je verder op het eiland wel opgelost krijgt. En zo gaat het voortdurend in The Witness. Je faalt om een puzzel opgelost te krijgen, maar je hebt er wel lessen uitgetrokken om andere vraagstukken dan weer wel op te lossen. Gaandeweg maak je jezelf een bijzonder complexe logica eigen, zonder ook maar 1 letter gelezen te hebben. En telkens als je een puzzel oplost voel je letterlijk Blow meekijken over je schouder. Het is frappant hoe vaak je opmerkt dat de maker van dit spel al je fouten, je probeersels op voorhand doorhad. Hij wist hoe je een puzzel wilde oplossen. De oplossing lijkt heel vaak uiterst simpel tot blijkt dat net een onachtelijk detail in je weg staat. Het is op deze details dat The Witness uitblinkt. Je lost niet zomaar puzzels op, je leert bij en je geniet ervan om een steeds complexer wordende logica onder de knie te krijgen. En hoe dieper je in deze game duikt, hoe complexer de puzzels zullen worden. Dat ene symbool dat je voorheen in de weg stond wordt later vergezeld met andere elementen zoals kleurcodes, schaduwen, dubbele lijnen, omgevingsgebonden regels en noem maar op.

the-witness-03

Het is onwaarschijnlijk hoeveel variatie Blow weet te brengen in dit eenvoudige concept. Ik heb het spel nu uitgespeeld en heb zowat 422 puzzels opgelost en stuk voor stuk waren ze verfrissend. En zelfs nu dat ik het einde van dit spel gezien heb blijven er nog onopgeloste puzzels over. Ik zal dan ook met veel plezier nog terugkomen op dit spel om all mysteries te ontrafelen

Uitgespeeld op 02/11/2016

1 van de 2 Achievements behaald (422 + 26 Puzzles solved)
Endgame

Foto’s van het spel:
the-witness-00 the-witness-02 the-witness-04

Comments are closed.