Reaper of Souls

Diablo 3’s release was een apart geval voor Blizzard, dat is wel het minste dat je kan stellen. De game kende heel wat opstartproblemen vanwege de gigantische toevloed aan gamers die dag na dag wilden inloggen om hun geliefde franchise terug te kunnen spelen. Eenmaal dat het stof wederom neergedaald was en de connectieproblemen van de baan waren, bleken andere problemen de kop op te steken. Het lootsysteem van de game was brak. Gamers verdronken in aanzijnlijke hoeveelheden waardeloze items. De auction house met echt geld zorgde voor heel wat balans issues en misschien wel de zwaarste issue, er was nagenoeg geen endgame content. Reaper of Souls kan aanzien worden als Blizzard’s mea culpa niet alleen in de vorm van een leuke expansie maar tevens onder de vorm van een zware patch 2.0.1 die de basisgame volledig wijzigde naar de gameplay van de Reapers of Souls explansie zelfs voor gamers die de addon niet gekocht hadden. Tegelijkertijd werd ervoor gekozen om de auction house te ontdoen van echt geld. Met de release van deze patch en expansie heeft Blizzard iets verwezenlijkt wat je slechts weinige ontwikkelaars ziet doen. Ze bleven liefde pompen in hun game zelfs indien hun eigen fanbase alle hoop al had opgegeven. Ze vormden Diablo 3 om tot de derde episode dat die werkelijk had moeten zijn door de game compleet te herdenken. Je zou kunnen stellen dat Blizzard zo’n grote franchise als Diablo voor hun eigen goed zomaar niet konden opgeven. Je zou kunnen stellen dat de beweegredenen puur financieel waren, en je zou gelijk hebben. Ze konden gewoon een nieuwe Diablo uitbrengen, er het cijfer 4 achterhangen en Diablo 3 laten creperen in stilte maar dat hebben ze niet gedaan. Dat toont toch aan dat Blizzard niet zomaar zijn klanten in de kou laat staan. Niet voor niets hebben ze een grote fanbase. Ze voldeden niet aan de verwachtingen met de release van Diablo 3 en ze zijn er gewoon blijven aan werken, zelfs indien dat zou betekenen dat nagenoeg de hele game op de schop zou moeten gaan.

Diablo-3-ROS-01

Reaper of Souls voegt een reeks elementen toe aan de “nieuwe” Diablo 3 basisgame. Een crusader class, een boost van maximum level 60 naar 70, een vijfde act, een avontuurmodus en tenslotte een nieuwe artisan, de mystic. De crusader class komt bij de reeds bestaande 5 classes met name de monk, de witch doctor, de wizard, de barbarian en de demon hunter. De crusader is gespecialiseerd in defensieve technieken en gebruikt tijdens de gevechten grote wapens en holy magic. Meer kan ik helaas niet vertellen over dit personnage aangezien ik zelf voor een wizard gegaan ben in deze expansie. De boost naar level 70 is een aangename aanvulling en voegt enkele leuke skills, runes en passieve krachten toe voor alle personnages. De expansie voegt tevens een vierde slot toe voor passieve skills die pas unlocken indien je level 70 bereikt. De vijfde act voert je naar Westmarch, ten westen van Khanduras. Het is hier dat diep ondergronds de aartsengel Tyrael de zwarte “Soulstone” heeft verstopt dat een groot deel uitmaakte van de Diablo 3 storyline. Echter zoals vaak loopt niet alles van een leien dakje en Malthael de doodsengel bemachtigd het krachtige artifact. Jouw taak bestaat er uiteraard in om naar Westmarch te reizen en het te recupereren uit de handen van Malthael. De nieuwe omgevingen zijn heel wat donkerder en gothisch geïnspireerd tegenover een meer fletse basegame op dat gebied, nog een klacht van vele fans. Het betreft een consequente act en biedt de fan van de franchise een aangename afwisseling. De mystic, de nieuwe artisan, blijkt een leuke aanvulling (maar niet noodzakelijk) te zijn bij het roster aan NPC’s dat je kan terugvinden in je basiskamp. Hij biedt je cosmetische veranderingen aan je armor en wapens, zodat je iets modieuzer de strijd kan aangaan met de krachten van het kwaad.

Diablo-3-ROS-04

De expansie biedt tevens een avontuur modus wat een leuke toevoeging is om de game verfrissend te houden voor oude rotten. Het kernidee is eenvoudig, deze modus mixed de verschillende settings van het hoofdspel en voegt missies toe genaamd bounties. Elke bounty die je tot een goed einde brengt levert je goud op en crystalline blood shards die je dan weer kan inruilen voor krachtige items en loot. Je verkrijgt hierdoor ook Rift Keystone Fragments, welke je toelaten om Nephalem Rifts te openen. Dit zijn randomized dungeons waarbij de moeilijkheid veel hoger ligt en die steevast eindigen met een Boss encounter. Deze Rifts bieden tevens veel betere loot dat diegene die je mag verwachten tijdens de gewone avonturen.

Ik moet toegeven dat ik weinig op de basisgame van Diablo 3 gespeeld heb destijds. Het kon me maar weinig boeien. Deze expansie ligt anders, ik heb er reeds een goede 50 uren gameplay opzitten met mijn nieuwe wizard en ik kan er nog steeds maar niet genoeg van krijgen wat natuurlijk een goed teken is. Ik heb vaak nogal de neiging om mijn interesse te verliezen eenmaal ik de storyline doorploetert heb maar dit blijkt hier niet het geval bij te zijn. Diablo 3 zou wel eens een blijvertje kunnen worden wat mij betreft!

Samengevat
– Tijd gespendeerd ingame 50+ hours
– Level 70 behaald met mijn Wizard
– Paragon level 20
– Tweemaal de main game uitgespeeld
– Nu de avontuur modus aan het spelen op Torment 1 difficulty

Foto’s van het spel:

Diablo 3 ROS 05 Diablo 3 ROS 06 Diablo 3 ROS 07 Diablo 3 ROS 08 Diablo 3 ROS 09 Diablo 3 ROS 10 Diablo 3 ROS 11 Diablo 3 ROS 12 Diablo 3 ROS 13 Diablo 3 ROS 14 Diablo 3 ROS 15

Comments are closed.