Puzzle Quest 2

Talloze uren heb ik sinds de herfst van vorig jaar in Puzzle Quest gestoken. Eerst met PQ1 en nu sinds begin januari met deze opvolger. Ik denk nu wel met vrij veel zekerheid te kunnen stellen dat ik voldoende match3 gameplay heb verteerd voor een lange tijd. Puzzle Quest 2 is zoals zijn voorganger een aardige game om de tijd te doden en dus ideaal om op zak te hebben als Iphone app. Het idee is nog steeds hetzelfde: gooi wat RPG elementen in een blender met de Bejeweled formule en je krijgt een vrij verslavend fenomeen. Ook in deze tweede episode krijg je dus weer de kans om een personnage te levelen en te voorzien van equipment, technieken en andere leukigheden. Het avontuur leek me in deze game wel wat minder interessant qua storyline maar om nu te stellen dat zijn voorganger op dat vlak een hoogvlieger was.. . Het blijft allemaal vrij braafjes en voor het verhaal hoef je dit spel dus niet te spelen. Een dorpje is in de ban van een geheimzinnig kwaad dat huist in een nabijgelegen eeuwenoude toren. Uiteraard is het jouw taak om op verkenning te gaan en je een weg te banen doorheen de verschillende levels van deze toren. Elk level is een verdieping en het duurt toch wel even voordat je jouw personnage een weg kan laten banen doorheen de verschillende gangenstelsels. Nagenoeg het hele spel speelt zich dus af in deze kerker/toren en bijgevolg krijg je weinig variatie te zien.


De gevechten zijn wederom een combinatie van match3 elementen en het aanklikken van spreuken. Een nieuwigheid bij deze tweede episode is dat je nu ook wapens kan gebruiken. De experience gems uit de eerste episode zijn hier verdwenen. In plaats daarvan vinden we vuisticonen die je dient te matchen om aan de benodigde hoeveelheid te komen om een aanval met je wapen te kunnen uitvoeren. Een andere nieuwigheid is dat de match3 puzzels nu ook gebruikt worden voor alternatieve zaken zoals het openbreken van deuren, het inspecteren van ruimtes en het looten van schatkisten. Elk van deze minigames speelt net iets anders dan de gewone match3 gevechten waardoor er op dat vlak meer variatie in het spel zit. Wat ik wel jammer vond is de aanzienlijke lage moeilijkheidsgraad van het spel. Op geen enkel ogenblik voel je je werkelijk bedreigd en het spel moet daardoor toch wel wat aan spanning inboeten. Wat het extra kwalijk maakt echter is dat de gevechten in het spel vrij snel uitdeinen naar langere potjes doordat de game je verderop vijanden begint voor te schotelen met enorme levensbalken. Weinig uitdaging dus, maar wel een trage progressie, niet zo’n goede combinatie. Het is best een leuk spel maar dan in kleine potjes. Als je echter meerdere gevechten na mekaar wenst te gaan doen, dan wordt het vrij snel saai. Jammer, een gemiste kans mits wat tweaking.

Uitgespeeld op 18/02/2017

Foto’s van het spel:

Comments are closed.