Mass Effect 1

In 2007 liet Bioware Commander Shepard op ons los. Het verhaal van deze militair die op avontuur trekt in het heelal is nogal gewone kost geworden tegenwoordig in boeken en films. Bioware slaagde er echter in om de meeste stereotypes van het genre  te ontwijken en ze concentreerden zich op het neerpoten van een stevige gameplay ervaring waarbij de beslissingen van de speler een grote rol zouden gaan spelen. Qua verhaallijn blijft het vrij klassiek, een baddie die het voortbestaan van het universum bedreigd en een held die achter hem aan gaat. We hebben het allemaal al wel een paar keer zien voorbijkomen. Echter de manier waarop de ontwikkelaar er in slaagt om inhoud en details toe te voegen aan het Mass Effect universum zorgt ervoor dat de game wel degelijk een toppertje blijkt. Niet alleen heeft Bioware de moeite genomen om de game volledig van gesproken tekst te voorzien, de hoeveelheid informatie die je als speler naar je hoofd geslingerd krijgt is ongezien. Diegenen die de tijd nemen om zich helemaal onder te dompelen in deze nieuwe wereld zullen er veel plezier aan beleven. Mass Effect’s universum is fascinerend en netjes uitgewerkt gaande van het hoofdverhaal tot alle politieke zijverhalen, informatie over rassen, technologie en zoveel meer, het is er allemaal om je compleet in onder te dompelen. Het spel start met een missie waarbij Shepard vertrekt naar Eden Prime om een mysterieus artifact te recupereren. Onnodig om te zeggen, vrij snel loopt het goed mis en wordt Shepard geconfronteerd met een visioen van een donkere toekomst, hem ingegeven door het artifact. Wanneer hij bij zijn terugkomst de Raad hiervan inlicht alsook van de smerige rol in dit verhaal van één van hun Spectre agenten, krijgt hij enkel ongeloof terug. Na het verzamelen van wat bewijsmateriaal krijgt hij uiteindelijk wel het vertrouwen van de Raad die van hem tevens een Spectre maakt om achter deze verrader aan te gaan. Met zijn nieuwe status als speciaal agent voor de Raad zal Shepard een crew samenstellen en aan boord van de SSV Normandy op tocht vertrekken.

Wat hierop volgt is een verhaallijn doorspekt met thema’s gaande van op hol geslagen artificiële intelligentie, racisme, politiek en colonisatie. Mass Effect strooit rijkelijk met ideeën zonder dat de speler te verplicht wordt om partij te kiezen. Bioware slaagt er in om soms complexe thema’s naar voor te brengen zonder moraliserend over te komen, wat op zich verfrissend is. Sommige moeilijke keuzes dienen gemaakt te worden en het is nooit heel duidelijk of de genomen beslissing de juiste is. Moraal kan keren en het antwoord dat op het eerste zicht het juiste lijkt leidt niet steeds tot het verhoopte resultaat.

mass effect 1 10

De spelervaring van Mass Effect is verdeeld over een stevige RPG ervaring gecombineerd met third person shooter elementen voor de gevechten. Als eerste episode uit de trilogie is het vrij snel duidelijk dat Bioware op sommige vlakken nog zoekende was naar de perfecte formule. De game laakt enige finesse op sommige vlakken, de spelervaring kan wat ruw aanvoelen. De RPG elementen zijn vrij vanzelfsprekend. Het spel geeft je aanzienlijk wat vrijheid om te gaan en staan waar je wil, te praten met wie je wenst en het verloop van je gesprekken te bepalen aan de hand van verschillende mogelijke antwoorden. Hoe je reageert zal in zekere mate ook het verdere verloop van het spel gaan bepalen, soms betekent het zelfs het verschil tussen een dode of levende partner. Dat het spel hierbij gebruik maakt van volledig ingesproken dialogen zorgt ervoor dat de speler zich vrij betrokken voelt bij het spel. Heden ten dage lijkt zoiets evident maar laten we niet vergeten dat dit soort features in 2007 zeker nog niet schering en inslag waren. Een andere klassieker van het RPG genre is het toekennen van experience punten zodat je personnage kan levellen en je zijn talenten kan gaan versterken in de richtingen die je zelf wenst. Mass Effect biedt hierin ook tal van mogelijkheden om Shepard’s trekken aan te passen aan je speelstijl. Zo kan je een personnage uitbouwen dat bijvoorbeeld behendig is in bionische krachten of eerder een militair die het moet hebben van high tech snufjes. Aan de hand van verschillende klassen die je aan het begin van het spel kan gaan kiezen zal je dus een aanzienlijk verschillend personnage kunnen uitbouwen.

Het andere prominente spelelement van Mass Effect is het third person shooter aspect. Wat dat betreft zullen hardcore shooter fans hier zeker hun gading niet in vinden vanwege de vrij slome actie. Het is overduidelijk dat Bioware nog zoekende was naar de juiste template wanneer ze dit spel uitgebracht hebben. Je beheert een squad van 3 personnages, waarvan je slechts 1 personnage volledig kan spelen en waarbij je aan de andere twee eenvoudige commando’s kan geven. Zoals je kan vermoeden werkt dit niet altijd prettig. De AI van je teamleden gooit wel eens regelmatig roet in het eten door lompweg zich te laten afknallen of net in je weg te gaan lopen op kritieke momenten. De hoeveelheid vrijheid dat je krijgt bij het uitwerken van je personnage zou ervoor moeten zorgen dat je de actiescenes op tal van verschillende manieren kan afhandelen maar de manier waarop je dan je krachten dient te gaan gebruiken is niet echt optimaal te noemen. Aan de hand van een soort klikwiel dat de actie op pauze zet dien je tussen krachten te switchen maar in de praktijk blijkt dit continu getokkel in menu’s net voor heel wat frustratie te zorgen. Als je midden in een actiescene zit, dan wil je niet zomaar de boel even gaan pauzeren om zorgvuldig een bepaalde kracht te gaan kiezen. In de praktijk zal je dus vrij snel je tevreden stellen met het gewoon knallen zonder veel andere toeters en bellen te gaan selecteren, een gemiste kans. Bovendien was bij de release van dit spel op X360 de techniek van hun game engine ook zeker nog niet op punt. Het gebruik van de unreal engine bleek nogal wat complicaties te geven wat zich uit in framerate problemen en grote hoeveelheden texture pop-in. Ook zijn de laadschermen in het Citadel level werkelijk een ramp. De later uitgebrachte PC versie had hier gelukkig geen last van.

mass effect 1 11

Al bij al kunnen we gerust stellen dat Mass Effect 1 een succesvolle start is voor één van de beste space opera’s in gaming tot op heden. Bioware legt hier de basis voor een geweldige trilogie maar de game heeft toch wel te kampen met wat problemen. De kadans van de actiescene’s wordt regelmatig onderbroken vanwege slecht uitgekiende menu’s en de technische issues zorgen ervoor dat de speler regelmatig uit de magie van de spelwereld gehaald wordt.

Uitgespeeld 29/04/2012

38% van de Achievements behaald
Complete Mass Effect Playthrough
Complete playthrough with shield damage greater than health damage
Complete romance subplot
75% of total Paragon points
Exceed 1,000,000 Credits
Complete Virmire
Resolved impossible situation with Charm or Intimidate
150 Assault Rifle Kills
250 synthetic enemy kills
Complete Noveria
Find all primary Alien: Council Races, Extinct Races and Non-Council Races codex entries
150 organic enemy kills
Complete Feros
Found Liara in Artemis Tau Cluster
Land on an uncharted world
Player is Spectre
Complete Eden Prime

Foto’s van het spel:
Mass Effect 1 CE 00 Mass Effect 1 CE 01 Mass Effect 1 CE 02 Mass Effect 1 CE 03 Mass Effect 1 CE 04 Mass Effect 1 CE 05 Mass Effect 1 CE 06 Mass Effect 1 CE 07 mass effect 1 12 mass effect 1 13 mass effect 1 14

Price chart

Comments are closed.