Lucky’s Tale

Hoe moet je klassieke platformers omzetten in virtual reality? Developer Playful maakte met Lucky’s Tale een uit de kluiten gewassen proof of concept. Een kruising tussen Crash Bandicoot en Super Mario 3D Land. Qua concept is de game zeker geslaagd te noemen. Je bevindt je in de wereld van het Vosje Lucky en kijkt eigenlijk naar het personnage vanuit het gewoonlijke camera standpunt zoals je ondertussen als gamer gewoon bent. Echter om je camera standpunt te veranderen ga je hierbij niet langer het rechterpookje van je pad indrukken maar beweeg je gewoon je hoofd in de richting dat je wil kijken. Het werkt prima. Je hebt een goed ruimtelijk inzicht hierdoor en bijgevolg kan je Lucky makkelijk besturen.

Luckys Tale 00

Brengt VR echter wat bij aan dit spelgenre? Om eerlijk te zijn, neen. Je beleeft de game alleen intenser, je ziet alles veel beter en je maakt als gamer deel uit van de wereld waarin je jouw personnage bestuurt. Maar is het ook nodig om persé genres te gaan heruitvinden? Ik ben daar niet erg van overtuigd. De sprong van 2d gaming naar 3d gaming bracht uiteraard een extra dimentie met zich mee en bijgevolg nieuwe mogelijkheden. VR heeft als enige nieuwe gimmick dat je nu in de wereld zelf zit en niet langer naar de spelwereld kijkt op een scherm. Zo simpel is het. Ik begrijp niet goed waarom een boel reviewers steeds het hebben over het feit dat VR niets aan de gameplay toevoegt. Wat kan je dan verwachten in een platformer? Alles is al een keer uitgeprobeerd in 3D, dus ook in VR zal je niet snel verrast worden in dat genre. En daar wringt ook meteen het schoentje voor Lucky’s Tale. Daar waar ik nog kon stellen dat Lucky’s Tale een prachtige proof of concept is, dien ik wel eerlijkerhalve meegeven dat het ook niet meer dan dat is. Je merkt dat deze studio zowat alle clichés van het genre op een hoopje heeft gegooid en heel ongeïnspireerd te werk is gegaan. De situaties waarin je terecht komt zijn werkelijk heel basic, je zal quasi nooit verrast worden en dat is jammer. Hoe mooi het spel ook in mekaar steekt, hoe saai het spel ook is. De levels volgen mekaar op en lijken heel erg op mekaar, er is heel weinig variatie in de vijanden en het spel is bovendien nog eens heel erg kort.

Luckys Tale 01

In een viertal uurtjes speel je het makkelijk uit en dan heb je al rustig gespeeld. Er is wel wat replay value met (tamelijk pittige) time trial challenges en een coincollect modus maar verwacht je niet aan een groot avontuur. Het is eerder een leuk tussendoortje zondermeer.

Uitgespeeld op 02/09/2016

Comments are closed.