Fez

Wel, dit is nu eens een game die je niet elke dag te zien krijgt. Een 2d spel dat zich afspeelt in een 3d wereld. Fez is een oddball. Het is een puzzelspel dat er uit ziet als een platformer, een kleurrijke game dat je aantrekt met zijn pixelart maar je niet meer loslaat wanneer je zijn wereld en mechanismes tracht te doorgronden. Fez is evenzeer het verhaal van Phil Fish, de ontwikkelaar, als het de story is van het personnage Fez. Fez heeft een bumpy ontwikkeltijd achter de rug en dit heeft alles te maken met de uitgesproken visie van van Phil Fish op gamedesign. Sommigen zien in hem een perfectionnist, voor anderen is hij een doorn in het oog, Phil ziet de video game industrie anders dan velen. Hij gaat controverse niet uit de weg en gaat dan ook vaak de clash aan met anderen. Een lone wolf dus in een industrie die niet de zijne lijkt te zijn, Phil ontwierp met het klein wit personnage Gomez het perfecte alter ego in Fez, een ventje dat op een bepaalde dag tot de ontdekking komt dat hij de wereld kan plooien naar zijn wensen. Hij is het enige personnage in de game die de wereld in 3 dimensies kan zien in plaats van de 2 dimensies waarbinnen de typische platformers zich afspelen. Door een eenvoudige druk op de shoulderbuttons laat je de wereld linksom of rechtsom kantelen en krijg je een ander zicht op een bepaald tafereel. Sommige paden die voorheen leken naar nergens heen te leiden krijgen plots zin. Wat eerst op een dood eind leek, kan na het kantelen van het tafereel eigenlijk het enige juiste pad lijken te gaan worden.

Fez 01

Rond dit eenvoudig principe heeft Fish een gehele mystieke wereld ontworpen dat tjokvol zit met referenties naar andere games zoals het monochrome scherm van de gameboy, de 8bit glorie dagen van de NES, platformen in de vorm van paddestoelen, buizen en zelfs tetris. De wereld die hij tot leven brengt hier voelt heel nostalgisch aan maar in plaats van zo maar de klassieke tropes over te nemen maar Phil er hier iets heel speciaal van. Elk level is zowat een puzzel dat inzicht vergt in het kantelprincipe waarop de hele game berust. Snel geraakt de speler bedolven onder een wirwar aan mogelijkheden en zelfs portals naar andere levels. In dat opzicht is het heel makkelijk om verloren te geraken in de wereld van Fez. je kan niet zomaar elk level apart “uitspelen”, alles is met mekaar verbonden. Het “ben ik hier nu al eens geweest?” syndroom.. . Om verder te geraken in het spel wordt het belangrijk om die structuur te begrijpen en te doorgronden en dat is niet altijd even makkelijk. De world map bijvoorbeeld die een overzicht zou moeten bieden vind ik echt een miskleun van jewelste, een 3D achtig iets dat je kan roteren en swipen dat het geen naam heeft maar waar je niet veel wijzer uit wordt. Je ziet er lijnen vertrekken vanuit elk level naar elk level en het wordt snel heel complex. Als ik er dieper over nadenk echter denk ik dat deze worldmap een goede metafoor is voor de moeilijkheden die Phil heeft gehad om het spel uit te brengen, een clusterfuck aan ideeën en mogelijkheden die ergens wel zin lijken te hebben maar het neemt heel wat tijd in om er een coherent geheel van het maken en de schoonheid er in te ontdekken. Beetje bij beetje komt het begrip echter, je leert de bizarre tetromino tekens te decrypteren die je zowat overal tegenkomt. Je snapt plots wat de link is tussen twee bepaalde levels en hoe je ze het best kan navigeren. Fez lijkt een platformer en alsdus lijkt een spel waarbij handigheid belangrijk is maar blijkt vrij snel een keiharde puzzler te zijn dat maar weinig met platforming te maken heeft. Fez neemt tijd in beslag om goed te begrijpen en bijgevolg heb je tijd nodig om plezier te putten uit het spel, frustratie is nooit ver weg als je de taal van de game niet begrijpt.

Fez 02

Fez is een hap frisse lucht in een industrie die vooral clones uitpompt aan de lopende band. Een rariteit in een era van triple AAA actie games. Fez is een fantastisch spel maar zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Het staat aan het voorfront van de indierevolutie tesamen met andere kunst als Braid. Het heeft zijn fouten maar het is werkelijk een unieke ervaring.

Uitgespeeld 08/07/2014

7 van de 12 Trophies behaald
Find your very first cube shard.
Get to the end.
Find the Writing Cube artifact.
Find the Counting Cube artifact.
Find an Anti-Cube.
Reactivate all 5 warp gates.
Break the code.

Foto’s van de game:

Fez 03 Fez 04

 

Comments are closed.