Eerste indrukken Oculus Rift

Het heeft wat voeten in de aarde gehad. Ik hoopte snel van start te kunnen gaan met de eerste consumerversie van de Oculus Rift door deze te preorderen reeds in januari van dit jaar. Het is anders uitgedraaid. Na mijn preorder geplaatst te hebben op 7 januari kon het wachten beginnen. Oculus gaf aan te zullen leveren omstreeks juni. Omstreeks 16 juni ligt het pakket op mijn deurmat. Netjes, net voor een verlengd weekend, kon niet beter uitdraaien! Blijkt echter vrij snel dat het ding niet werkt. Na wat testen kom ik uiteindelijk tot de vaststelling dat de HDMI poort van mijn grafische kaart defect is. Zucht, dan maar al meteen mijn GTX1080 bestellen die ik normaal gezien pas in de herfst ging kopen. Dure aangelegenheid en niet alleen dat. Aangezien dit model van grafische kaart nog maar net op de markt is zit ik wederom in de wachtrij. Een kleine 3 weken later krijg ik de kaart binnen en denk ik eindelijk van start te kunnen gaan met de Rift. Wederom krijg ik een tegenslag te verwerken: blijkt dat niet alleen de HDMI poort van mijn vorige grafische kaart defect was, de Rift doet het ook niet. Vanaf dan start ik een case op bij de Oculus helpdesk. Na wat heen en weer gemail krijg ik uiteindelijk de toezegging om het toestel in te sturen. Ze vervangen het door een nieuw model. Dat model is nu eindelijk sinds een tweetal weken in mijn handen, zowat 2 maanden later dan verhoopt.

Oculus Rift 13

Maar goed uitstel is geen afstel en ondertussen heb ik natuurlijk het bijkomend voordeel van een degelijke grafische kaart om al die VR pracht te draaien. Nu dat ik de headset wat heb ik kunnen uitproberen met verschillende applicaties kan ik wel degelijk bevestigen dat dit een kleine revolutie voor mijn hobby betekent. Ik ben grootgebracht met videogames gaande van de meest eenvoudige spelletjes in de jaren ’80. Ik heb de evolutie kunnen meemaken van 2d naar 3d, van offline naar online, VR is nu echt wel een even grote stap als de stap van 2d naar 3d. Niet alle applicaties demonstreren dit even overtuigend echter. Het is belangrijk om het verschil te kennen tussen eenvoudige 360 applicaties (vooral video is crap) en degelijke vr applicaties. Developers hebben nog veel te leren met betrekking tot deze technologie, dat is duidelijk. Niet alle ervaringen kunnen zomaar overgezet worden naar VR. Een FPS zoals Call of Duty zou al snel misselijkmakend zijn mocht je die zonder aanpassing overzetten. Maar ik kan wel degelijk aangeven dat de eerste werkelijk toffe/verbluffende applicaties al bestaan: Project Cars, Eve Valkyrie, Elite Dangerous, Adr1ft, Lucky’s Tale, Pinball FX2, stuk voor stuk waardige geweldige ervaringen. Ik heb een playseat staan met een G27 stuur en pedalen, voeg daar nu een VR bril aan toe en je weet niet wat je meemaakt. De eerste keer dat ik me op Francorchamps bevond in mijn eigen Formule 1 cockpit was een ongelooflijk gevoel. Het is moeilijk uit te leggen aan iemand die het niet zelf heeft ervaren. Ik zat niet meer in mijn appartement en was geheel alle besef van tijd en ruimte kwijt. Het feit dat al je bewegingen met het stuur en pedalen dan ook nog eens 1 op 1 overgezet zijn in het spel is ongelooflijk. Je brein pruttelt niet lang tegen en je bent snel helemaal van de wereld.

Hobbykamer 14

Space simulators zoals Eve Valkyrie en Elite Dangerous zijn ook fantastisch. De eerste keer dat je de onmetelijkheid van de ruimte om je heen hebt is wederom verbluffend. Een gigantische planeet vanuit je ruimteschip zien verschijnen is een prachtig zicht dat eenvoudigweg niet te reproduceren valt op een gewoon vlak scherm. Voor deze games is het trouwens aangeraden om al een stevigere maag te hebben. Een looping in VR doe je niet zomaar, sommige van mijn vrienden stopten meteen erna vanwege het misselijk gevoel. Ik kan echter wel zeggen dat het went, na een tijdje creëer je een soort tolerantie voor dit soort bewegingen en dan wordt het echt plezant. Gisteravond heb ik dan nog even Pinball FX2 geïnstalleerd. Ik was benieuwd naar de ervaring aangezien ik een grote fan ben van de Zen Pinball tables. Ik heb ze allemaal op mijn Iphone/Ipad en speel ze regelmatig. Ik vroeg me dus af hoe dit in VR zou omgezet zijn. Het is wederom een straffe ervaring. Je hebt werkelijk het gevoel dat je voor een echte pinball tafel staat. Je kan je voorover buigen en de bal overal volgen, het detailniveau is ongekend. Bovendien heeft Zenstudio’s de omgeving rondom de tafel steevast aangepast aan het thema van de flipper zelf. Zo zal je bij de Mars tafel omgeven worden door asteroiden die aan je oren voorbijzoeven. Bij de Pinball of the Deep table heb je dan een haai die rondom de tafel zwemt.

Hobbykamer 09

Kortom, het heeft wel wat voeten in de aarde gehad maar ik kan alleen maar aangeven dat de ervaring de lange wachttijd waard was. Dit geeft een totaal andere dimensie aan mijn games. Ik verwacht niet dat VR alle games zal gaan vervangen maar het wordt zeker een waardig alternatief en is zeker geen gimmick zoals de 3Dbril dat wel is/was.

Comments are closed.