Dishonored CE

In oktober van 2012 bracht Bethesda Dishonored uit. Een spel ontwikkeld door het franse team van Arkane Studios. In die periode was ik druk in de weer met andere toppers zoals Guildwars 2, de toenmalige WoW expansion Mists of Pandaria en niet te vergeten Dark Souls en Assassin’s Creed 3. Ik hoorde veel goeds van deze sleeper hit en nam me toendertijd voor om deze game een kans te geven zodra de gaming actualiteit wat rustiger zou worden. Nu, 4 jaar later, heb ik eindelijk de kans gezien om dit spel te spelen en het is inderdaad een zeer fijne game. In Dishonored speel je de rol van Corvo en ben je de persoonlijke lijfwacht van de Empress van Dunwall, een kuststadje in de ban van de dodelijke pest. Wanneer de Empress vermoord wordt en jij beschuldigd wordt van de daad begint het spel.

De gameplay lijkt in eerste instantie op een standaard FPS maar vrij snel kom je tot de conclusie dat er veel meer bij komt te kijken dan alleen maar meppen en schieten. Arkane Studios bieden je voor elke mogelijke situatie heel wat mogelijkheden om verder te geraken. Je kan ervoor kiezen om de gewelddadige weg te nemen en alle vijanden brutaal af te slachten aan de hand van messen, kogels, granaten en verschillende valstrikken maar de game biedt je ook de kans om door alle levels heen te geraken zonder maar één vijand om te leggen. Corvo wordt daarbij geholpen door mystieke krachten die hem in staat stellen tot de meest onwaarschijnlijke dingen. Zo kan je jezelf teleporteren over een paar tientallen meters, je kan de tijd doen stilstaan, door muren heen kijken, enz.. . Sommige krachten zijn vrij origineel zoals het possederen van vijanden en dieren om ze dingen te laten doen. Aan de hand van het spelmechanisme en hoeveel moeite je neemt in het spel om alles te ontdekken kan je over meer of minder krachten beschikken. Na verloop van tijd creëer je op die manier je ultiem personnage. Een stealthy Corvo die ongezien door de meest bewaakte burchten geraakt of een brutale gunslinger die de vijanden als lappen poppen doorheen de levels blaast.

Het sfeertje van Dishonored is ook heerlijk. Dunwall is een kuststadje in de ban van de zwarte pest. Qua tijdperk lijkt alles op het Engeland van de industriële revolutie. Grauwe stegen, schoorstenen, kasseien, dat soort stuff. Arkane heeft echter voor wat contrast gezorgd en deze ingebeelde wereld voorzien van een aantal mystieke elementen (magie, voodoo) en hoogtechnologische snufjes zoals bliksempoorten en andere rare machines. Het geheel baadt in een donker sfeertje doordrenkt van de referenties naar de walvissenjacht (de inwoners van Dunwall halen hun electriciteit uit het verwerken van vet van walvissen). Een originele setting dus. Nu 4 jaar later zijn de graphics weliswaar lichtjes verouderd, hoewel ze zeker nog hun charme hebben maar de gameplay staat nog steeds als een huis. Na een tijdje ga je beseffen op hoeveel verschillende manieren je een level kan tackelen en dan valt het pas op hoezeer Arkane Studios hun spel goed beheersen. Ik kijk zeker uit naar Dishonored 2 die er nu in november zit aan te komen.

Uitgespeeld op 18/09/2016
50/50 achievements behaald: Link

Meer foto’s:
dishonored-02 dishonored-03 dishonored-04 dishonored-05

Comments are closed.