Dirt 4

Dirt4 is de opvolger van de alom geprezen Dirt Rally, de game die virtuele rally terug op de kaart zette. Sinds Richard Burns rally en Colin McRae Rally was het genre niet prominent meer aanwezig. Offroad racing (mede door het ontstaan van de Dirt franchise oorspronkelijk) moest het vooral hebben van arcade racing met een overvloed aan puberale cool. De echte simulatie diende onder te doen voor minder diepgang, meer spektakel. De echte rally fans keken met smacht uit naar een waardige opvolger. De officiële WRC games kon niemand echt bekoren, dus toen Dirt Rally terug naar de bron ging van het genre waren simulatie fans in hun nopjes. Er werd dan ook met argus ogen uitgekeken naar de opvolger die wederom de nummering opnam van de arcade franchise.


Dirt 4 werd voorgesteld als de episode die zowel de fans van de arcade Dirt games als de liefhebbers van de simulatie Dirt Rally ging weten te verenigen in 1 spel. Is hun opzet geslaagd? Het antwoord is niet meteen laaiend positief. Dirt 4 combineert de rally discipline met andere offroad disciplines zoals Rallycross en Land Rush, iets brutere offroad disciplines waar je samen met andere wagens en buggy’s een modderige arena onveilig maakt. Een Free Roam Gynmkhana achtige challenge modus maakt het feestje compleet voor de fans van spektakel. Om beide publieken tevreden te houden kan je van bij de start kiezen om in simulatie mode te racen, dan wel in arcade mode. De game blijft verder dezelfde maar de besturing van je wagen is aanzienlijk toegankelijker in arcade mode. Tot zover vallen de wijzigingen allemaal best te pruimen. De graphics hebben eveneens een poetsbeurt gekregen en het valt op dat de weers- en lichteffecten een flinke upgrade ondergaan hebben.

Tot nu toe allemaal prima aanvullingen dus. Waar kan het dan nog foutlopen? Wel, de zogenaamde “your stage” modus is wat dit spel het ravijn in sleurt. Initieel lijkt het eigenlijk nog zo geen slecht idee. Your stage is een nieuwe ontwikkelde technologie die de game toelaat om steeds maar nieuwe rally tracks te genereren op basis van een paar parameters. Een kapitale fout dat de ontwikkelaars gemaakt hebben in mijn ogen is dat ze deze tool voor hun hoofdcampagne ook gebruikt hebben. Er zijn geen handmatig opgebouwde, prachtig vormgegeven tracks meer zoals bij zijn voorganger. Alles lijkt nu erg op mekaar. Daar waar je de eerste uren aan gameplay niet eens merkt dat er iets aan de hand is, begin je na een tiental uur te stranden in een soep aan vreemde déjà vu’s. Dezelfde bochten, dezelfde omgevingselementen net iets anders neergezet, het bochtenwerkt dat vervalt in een aaneenschakeling van onopmerkelijke decors. Alles begint vrij snel te vervelen. Daar waar de technologie je de eerste uren nog zand in je ogen kon strooien begin je wat later in de game echt wel het gevoel te krijgen dat alle tracks op mekaar lijken. Rally moet het inderdaad hebben van de rush om over onbekende wegen te knallen met een wagen die je maar net onder controle hebt, maar als deze wegen geen adrenaline meer bezorgen omdat ze zo saai zijn dan blijf je niet verder gamen. Jammer, een gemiste kans. Ik keer terug op Dirt Rally.

Uitgespeeld op 13 juli 2017
33/48 achievements behaald: Link

Comments are closed.