Dark Souls III

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: Miyazaki levert met deze Dark Souls 3 een waardig sluitstuk voor de Souls serie. DS3 is een geconcentreerde versie van alles wat de Souls games boeiend maakte en zoveel meer. Met deze laatste episode levert From Software ook de meest technisch gepolijste game af. De vorige delen durfden nog al eens wat issues hebben, zeker onder de vorm van framerate problemen. De PC versies van de vorige 2 episodes waren een zootje toen ze uitkwamen, niet zo met deze Dark Souls 3. Buiten een initiële issue met Bonfire crashes dat snel gepatched werd, draait deze game geweldig op PC in volle HD glorie. En wat een gothische pracht en praal krijgen we hier voorgeschoteld: dampende moerassen, verlaten en vervallen dorpjes, donkere kerkers, stadjes gehuld in een feeëriek noorderlicht, … . Het is duidelijk dat From Software alles uit de kast gehaald heeft om van dit sluitstuk de ultieme Souls game te maken. De levels zijn een combinatie tussen de lineariteit van de 2de Dark Souls en de geconnecteerde stukken van de eerste Souls. Het valt nog het best te vergelijken met de eerste game Demon’s Souls. Je hebt een centrale hub waar je steeds op kan terugvallen en de game’s levels volgen mekaar wel lineair op, echter binnen de levels zal je vaak shortcuts unlocken die je vooruitgang eenvoudiger zullen maken. Een bonfire die eerst aan het begin van een level staat lijkt plots via een latere shortcut dezelfde bonfire te zijn die je zal gebruiken om je boss rush te gaan doen.

dark-souls-iii-00

Niet alleen de omgevingen en levels zijn wederom netjes uitgewerkt. Ook de vijanden halen alles uit de kast. Niet alleen zit er veel variatie in het legioen aan vijanden die je het leven zuur zullen maken, ze zijn ook nog eens prachtig vormgegeven. Zo was ik bijvoorbeeld sterk onder de indruk van een vijand die eerst een ogenschijnlijk ongevaarlijke ondode leek te zijn totdat je er dicht bij kwam. Uit de borstkas van deze vijand breekt plots een gigantisch krioelen van inktzwarte slangbeesten uit met vuurrode ogen. Een paar seconden later dien je wel jouw mening te herzien, het ding dat nu op je af komt wandelen heeft weliswaar nog de frêle benen van de ondode waar het uit is ontsproten maar wat er uit zijn lichaam krioelt en wriemelt is een heel ander monster waar je liever niet te dicht bij in de buurt komt. Uiteraard brengt From Software ook wel wat klassieke vijanden terug in deze finale maar al bij al moet gezegd worden: ze slagen er wonderwel in om nog een flinke dosis nieuwe monsters naar je hoofd te slingeren. De gruwelijkste creaties hebben hun plaatsje gekregen om van de bazen nog maar te zwijgen. Dark Souls 3 blijft echter trouw aan de waarden van de serie: een harde challenge maar nooit onfair. Als je doodgaat dan ben je meestal onvoorzichtig geweest of je beheerst nog niet voldoende het aanvalspatroon van de vijand.

dark-souls-iii-01

Na Demon’s Souls en Dark Souls 1 & 2 uitgespeeld te hebben kan ik nu dus ook zeggen dat ik het sluitstuk van de trilogie op zijn knieën heb gekregen. Een geweldige afsluiter en voor de gamers die nog geen enkele Souls game gespeeld hebben meteen de beste versie om te spelen. Toppertje!

Uitgespeeld op 22/04/2017
23/43 achievements behaald: Link

Meer foto’s:
dark-souls-iii-02 dark-souls-iii-03

Comments are closed.