Adr1ft

Hoe zou het zijn om als astronaut hulpeloos te zijn in de onmetelijkheid van de ruimte? Duizenden kilometers onder jou een grote blauwe bol en rondom jou de brokstukken van het ruimtestation waar je tot voor kort je missie in volbracht. Dit scenario word je voorgeschoteld in Adr1ft van de developer Three One Zero. Het spel is een zogenaamde walking simulator oftewel een game waarbij pure gameplay elementen nogal wat op de achtergrond verdwijnen ten voordele van de ervaring. Andere games uit dit genre zijn Dear Esther en Gone Home. Je behoudt weliswaar volledige bewegingsvrijheid maar daar blijft het dan ook meestal bij. Je kan voorwerpen vastnemen en onderzoeken, gaan en staan waar je wilt maar verwacht je niet aan een steeds moeilijker wordend parcours. Ook vijanden kom je niet tegen. Het leek me het ideale spel om mijn Oculus Rift eens goed uit te proberen. De ervaring is op zich ook prachtig. Het is onmogelijk om op een vlak scherm weer te geven hoe het voelt om daarboven in de leegte van de ruimte rond te “drijven”. Tot aan het einde van het spel dat ongeveer een vijftal uurtjes in beslag neemt blijf je je vergapen aan de vista’s die het spel je voorschotelt.

Adr1ft 00

Adr1ft gaat van start wanneer je wakker wordt verstrikt in een kabel, zwevend tussen de brokstukken van een gigantisch ruimtestation. Als speler weet je onmiddelijk dat er iets goed fout is gelopen maar wat exact dien je vanaf dan te weten te komen. Uiteraard dien je een oplossing te zoeken om je leven te redden en doorheen je tocht naar je redding vallen de puzzelstukjes van het verhaal langzaamaan op zijn plaats. Het is ondertussen een gekend stramien van dergelijke games en Adr1ft is niet anders. Als uitzondering op de minimale gameplay regel is het bij dit spel wel zo dat je continu je zuurstofniveau in de gaten moet houden. Daalt dit tot op een kritisch niveau, dan begint het hoofdpersonnage zwaarder te ademen en weet je dat het einde nabij is. Het is dus zaak om je parcours doorheen de ruimtestation en je tochtjes door de leegte van de ruimte zo in te plannen dat je regelmatig zuurstof kan bijtanken. Aangezien je het spel speelt met de Oculus op je knikker en dat je het spel ziet vanuit de helm met HUD van het personnage krijg je werkelijk het gevoel van er middenin te zitten. Het claustrofobisch gevoel wanneer je personnage naar lucht zit te happen is ongeëvenaard. Je bestuurd je ruimtepak met de gamepad en ook dat is leuk neergezet. Op je ruimtepak zitten thrusters die zorgen dat je je in alle richtingen kan propulseren in ruil voor wat van je zuurstofvoorraad. Zuinig zijn blijft dus de boodschap. De linkerpook laat je thrusten naar voor, naar achter, naar links of naar rechts. De rechterpook laat je om je as draaien in de richting die je aangeeft. De linkertrigger zorgt voor een opwaardse thrust waardoor je omhoog gaat, de rechtertrigger zorgt dan weer voor een neerwaardse thrust. Tenslotte kan je met je linker en rechter shoulderbuttons je ruimtepak met de klok of tegen de klok kantelen. Het duurt heel even voor je de gameplay onder de knie hebt maar na een tiental minuten begint het aardig te lukken. Hoewel de gameplay heel traag is en er weinig snelheid mee gemoeid is, is Adr1ft toch één van de heftigste games om in VR uit te proberen. Het gevoel van gewichtloosheid gekoppeld aan een totaal verlies van onder of boven alsook een ruimtepak dat niet steeds netjes in een rechte lijn voortbeweegt brengt vrij snel een ongemakkelijk gevoel in de maag teweeg. Ook ik heb hier de eerste twee potjes last van gehad maar gelukkig blijkt het menselijk lichaam hieraan vrij snel aan te passen. Mijn laatste sessies duurden meer dan een uur en ik kon dan heel wat hebben.

Adr1ft 01

Adr1ft is zeker geen game voor iedereen. Het is traag van opzet. Het vereist heel wat geduld en een goed ruimtelijk inzicht. Ik vrees dat mensen die makkelijk verlopen lopen in open world games hier niet eens aan moeten beginnen. Je raakt makkelijk de weg kwijt tussen de verschillende brokken van het ruimtestation en eenmaal je merkt dat je verkeerd bent is het meestal een lange, trage weg terug. Er gebeurt bovendien bitter weinig doorheen het hele spel. Adr1ft moet het vooral hebben van de VR ervaring om hulpeloos als een astronaut rond te zweven. Ik kan me dan ook inbeelden dat gamers die dit spel op een gewoon scherm spelen er geen hol zullen aan vinden.

Uitgespeeld op 28/08/2016

Comments are closed.