Dark Souls II

De eerste grote game van 2017 is uiteindelijk deze Dark Souls 2 voor me geworden. Ik was lang niet van plan om deze tweede episode van de Dark Souls serie te spelen. Ik dacht meteen met Dark Souls 3 van start te gaan maar dit zou niet lekker zitten met min OCS, wetende dat ik de tweede episode oversla. Na een dikke 53 uur game time zit het avontuur er op en uiteindelijk ben ik wel blij dat ik aan de trip begonnen ben. Dark Souls 2 is in mijn ogen een bisnummer van de eerste episode alleen veel uitgebreider. Zeker de Scholar of the First Sin versie (die ik uiteindelijk via Steam heb binnengehaald) biedt zeer veel waar voor je geld. De uitdaging is consequent en de decors zijn gevarieerd. Iets té gevarieerd zelf naar mijn zin met momenten.

dark-souls-ii-00

Ik hield enorm van het gevoel van wanhoop en eenzaamheid dat transpireerde uit de pixelporiën van de eerste episode. Dat gevoel van onmacht en angst voor wat komen gaat, dat heb ik nagenoeg niet ervaren in deze tweede episode. Niet dat het spel er veel makkelijker op geworden is. Neen, de levels zijn me gewoon te gewoontjes om die gevoelens op te wekken. Je komt trouwens heel wat decors tegen gaande van tempels, burchten, grotten, moerassen, bossen tot meer fantasierijke omgevingen gevuld met massa’s vliegende draken. Al bij al een pluspunt voor variatie maar dus een tegenvaller voor sfeer. Het feit dat de gamewereld ook niet meer zo naadloos in mekaar overvloeit zoals bij de eerste episode heeft er volgens mij ook veel mee te maken. Dark Souls 2 is een vrij lineaire ervaring waar de eerste episode bestond uit in mekaar verstrengelde levels. Hoe verder je kwam in het spel hoe meer shortcuts je ontdekte tussen de levels. Dat is hier niet het geval. Je vecht je een weg van bonfire tot bonfire, van level tot level totdat je uiteindelijk niet meer verder kan en een zogenaamde primal bonfire tegenkomt. Dat is het eindpunt van je tocht en het punt waar je kan teleporten terug naar de centrale hub. Van daaruit is het dan weer een andere richting op om hetzelfde stramien te doorlopen.

dark-souls-ii-01

De moeilijkheid is echter als vanouds terug en ik heb meer dan eens binnensmonds staan vloeken wanneer ik na een half uur nagelbijtende spanning stomweg sterf en al mijn souls kwijtspeel. Dat is dan ook vaak het moment waarop je zin in de game even op een dieptepunt zit. Maar de keren dat je dan weer verderop geraakt maken veel goed. Dark Souls 2 is wederom een balansoefening tussen frustratie en voldoening. Het spel blijft echter ten alle tijde fair. Ik heb zelden de indruk gekregen dat de game me onrechtvaardig naar mijn dood stuurde. De titel van From Software blijft een meesterwerkje van gameplay. Je leert uit je misstappen en komt steeds verder door lessen te trekken uit het verleden. De eindbazen van de verschillende levels leken me wel iets eenvoudiger te zijn dan in het eerste spel. Ik kan me natuurlijk vergissen want het is alweer een jaar of drie geleden dat ik de eerste episode heb uitgespeeld. Herrinneringen durven nogal eens te bedriegen. Anderzijds kan het ook te maken hebben met het feit dat ik na Demon’s Souls en Dark Souls nu toch wel al de gameplay wat in mijn vingers heb zitten. Op naar de derde!

Uitgespeeld op 17/02/2017

14 van de 38 achievements behaald
Reclaim flesh and set out as an Undead
Acquire the King’s Ring
Acquire Ashen Mist Heart
See the ending
Defeat the Last Giant
Light the primal bonfire in Sinner’s Rise
Light the primal bonfire in the Iron Keep
Light the primal bonfire in the Black Gulch
Light the primal bonfire in Brightstone Cove Tseldora
Defeat Looking Glass Knight
Reinforce a weapon to its limit
Discover the covenant of rodents
Inherit Captain Drummond’s equipment
Die for the first time

Foto’s van het spel:
dark-souls-ii-02 dark-souls-ii-03 dark-souls-ii-04 dark-souls-ii-05   

Comments are closed.